Van Wylick isolerende mortels/ISOMIX kiest voor vier nieuwe DAF trucks

In 1986 startte de vader van huidige eigenaren Laurens en Floris van Wylick in het Brabantse Berlicum met de levering van isolerende mortels. De broers traden respectievelijk in 1999 en 2004 toe tot het bedrijf en namen het in 2008 over. Een jaar later verhuisden zij naar Heeswijk Dinther, waar na de nodige gebruikstijd de bestaande bebouwing bijna een jaar geleden plaatsmaakte voor een prachtig nieuwbouw kantoor met bijpassende bedrijfsruimte met laadstations voor de ISOMIX voertuigen. In dit duurzaam gebouwde, gasloze pand zijn alle hedendaagse ontwikkelde warmtepomp-, zonnepaneel-, koelings-, isolatie- en ventilatietechnieken geïntegreerd, om zo de milieubelasting significant te beperken.   

ISOMIX

ISOMIX is de productnaam voor de duurzame en goed recyclebare Van Wylick isolerende mortels. Laurens van Wylick: “Mijn vader was al langer in de dak branche actief en werd destijds door iemand benaderd met dit product. Het was nieuw in Nederland en bestond uit een mix van gerecyclede piepschuimkorrels en betonmortel. Die kun je als brandwerende isolatie mortellaag tussen het dakbeschot en de bitumenlaag aanbrengen, maar het kan ook toegepast worden onder een zandcementdekvloer in een gebouw of bij parkeerdekken. Tegenwoordig worden ook steeds vaker regenwaterbunkers aangebracht en daar kunnen wij eveneens een bijdrage aan leveren. De brandwerende eigenschap maakt ons ISOMIX daksysteem ook zeer interessant voor toepassingen met zonnepanelen, iets waar verzekeraars veel mee bezig zijn. In het ergste geval brandt dan de bitumenlaag af, maar voorkomt ons systeem dat het vuur zich verder verspreidt. Na het schoonmaken kan die laag weer als basis dienen voor een nieuwe laag. Bijkomend voordeel is dat onze lagen waterafstotend en windvast zijn.”

Hij vervolgt: “Afhankelijk van de toepassing mengen wij de mortel op locatie en bepalen daarmee ook de drukvastheid en isolatiewaarde van ons product. Het cement, de piepschuimkorrels, een eerste hoeveelheid water (2,5 kuub) en eventuele toeslagstoffen, liggen in de trailerbunkers opgeslagen. De verdere wateraanvoer betrekken wij op het bouwterrein. Een eigen generator zorgt bij de trailer voor de aandrijving van de installatie, een functie die bij de bakwagens is gekoppeld aan de PTO. In beide gevallen zorgt een mixer voor de juiste samenstelling en de pomp voor de verplaatsing van de mortel naar het werkgebied, dat zowel hellend als vlak kan zijn. EPS-isolatieplaten van verschillende dikten, zorgen daarbij voor de egalisatie van de ondergrond en als basis voor de uit te smeren mortel.”   

Vier nieuwe DAF’s

Ten behoeve van het transport naar bouwplaatsen zijn er tot nu toe vier nieuwe DAF’s aangeschaft. De belangrijkste reden hiervoor is het groeiend aantal milieuzones in stedelijke gebieden. Als eerste gaat het om een 4x2 DAF XF 450 trekker met Space Cab cabine en TraXon automaat, die door Truckland is voorzien van een extra kist, een camerasysteem met zicht naar achteren en de voorziening voor de elektrische trailerbesturing. Deze trekker staat voor een door Bremat opgebouwde 2-assige HRD-oplegger met P2.45 mixer en pomp met de benodigde voorraadbunkers. De enkellucht 10 Tons widespread assen van de oplegger zijn door VSE elektrisch bestuurbaar gemaakt.

De beide DAF 8x2 CF 410 bakwagens hebben een dagcabine, TraXon automaat en het langst mogelijke chassis, waarop een carrosseriebouwer de Plywood bak met geïntegreerde Bremat mixer en de bunkerruimten voor cement, piepschuim korrels en water bouwde. De drie stuurbare assen dragen bij aan een maximale wendbaarheid.

DAF LF servicewagen

De vierde auto is een DAF LF servicewagen. Zeer wendbaar en voorzien van een volume opbouw, om daarmee de hele dag de lichte maar volumineuze EPS isolatieplaten als basis voor de mortellaag op de bouw af te leveren. Die platen zijn dus overal nodig maar kunnen niet in de mixer-opbouwen meegenomen worden vanwege hun volume.

Leveren aan DAF fabriek

DAF heeft eigenlijk altijd bij het familiebedrijf gereden. “Destijds werden wij gevraagd om 55.000 meter van onze isolerende mortel op het dak van de DAF-fabriek in Eindhoven aan te brengen. Dan spreekt het voor zich dat je dan met een DAF komt.

Truckland Lease

Wij rijden iedere dag echter maar weinig kilometers, dus we konden dat prima doen met een gebruikt model. Dat ging lange tijd goed, maar het toenemend aantal milieuzones heeft ons ingehaald. Vandaar nu de keuze voor nieuwe vrachtwagens die wij via Truckland Lease met een operational lease in gebruik hebben. Daarmee betalen wij een vast bedrag per maand en rijden met modern materieel binnen de geldende milieuregels. Verder is hiermee ook het onderhoud geregeld. Nu was dat nog geen optie, maar op termijn zullen wij ook zeker naar nieuwe aandrijfbronnen kijken, zoals waterstof. Dat is nu echter nog wat te vroeg”, besluit Laurens van Wylick.

DAF CF Van Wylick ISOMIX
DAF CF Van Wylick

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven