“Transport is bloed, zweet en tranen”, zegt Marga van Waveren van Van Waveren Transport aan het eind van het interview. Precies zoals André Hazes het ooit zong - zelfs met dezelfde Amsterdamse tongval. In de tijd die daaraan voorafging heeft ze duidelijk gemaakt dat het runnen van een vervoersbedrijf geen sinecure is. Ook niet voor de dochters van de oprichter. Integendeel …

Van Waveren bedrijft al meer dan een halve eeuw top(tran)sport

We schrijven 1972. Amsterdammer Es van Waveren, half de twintig, trekt de stoute schoenen aan en schrijft Van Waveren Transport in bij de Kamer van Koophandel. Met een Scania rijdt hij vanuit de Amsterdamse haven, waar zijn klanten zitten. En in de winter vervoert hij stookolie in opdracht van Shell. “Pa reed zijn ritten en ma typte de rekeningen”, vertelt dochter Marga, tegenwoordig directeur.

Van Waveren Transport loopt als een trein. Al snel neemt Es zijn eerste medewerker aan. Dat is Gerrit, die ook weleens als oppas van Marga en haar zussen Annemarie en Esther fungeert. Gerrit komt overigens nog steeds wekelijks langs sinds hij gepensioneerd is en maakt nog steeds onze handrails voor op de tankcontainers. Zodra de gezusters achttien zijn, gaan ze zelf ook rijden. De transport een mannenwereld? Niet bij Van Waveren.

Eerste computer

Marga, de oudste van de drie, blijkt behendig achter het stuur én het toetsenbord. Ze combineert het koerieren in 1987 met het verwerken van de administratie, zodat haar moeder zich kan storten op andere taken. “Voor de administratie had ik nog zo’n oude typemachine. Maakte je een keer een foutje, dan moest je met zo’n stukje Tipp-ex aan de slag om het te corrigeren. Onze buurjongen Jurjen de Groot ging IT studeren en werd onze programmeur, wat hij nog steeds is. Hij bood aan een maatwerkprogramma voor ons te maken en dat was in die tijd natuurlijk een hele vooruitgang. We hadden alleen nog wel een computer nodig. Maar ja, je ging in die tijd niet even naar de Mediamarkt. Via onze oom die bij Philips werkte, konden we een computer kopen. Een paar jaar geleden heeft Jurjen, ondertussen de Groot IT Services, samen met ons een geheel nieuw op maat gemaakt TMS ontwikkeld waarmee zeer efficiënt kunnen plannen, communiceren met de boordcomputers, offreren en factureren.

Es&Co voor nieuwe DAF

Kappen als kapster

Van Waveren maakt tussen toen en nu nog talloze kleine en grote stappen. Het bedrijf werkt in de jonge jaren veel in opdracht van klanten in de grafische sector, maar door de toenemende digitalisering droogt dat werk op. Brandstoffen en chemicaliën drogen niet op;  het transport daarvan wordt steeds belangrijker voor Es & co. Vanwege die gevaarlijke stoffen moet er wel een veiligheidsadviseur komen. 

Die taak grijpt Marga. Ze blijkt geknipt voor het werk in de transportbranche. Misschien wel door haar achtergrond. “Ik heb de kappersschool gedaan en wilde kapper worden. Maar ja, bij mijn vader verdiende ik als minimumloner driehonderd gulden in de maand meer én ik kreeg een koeriersautootje. De keuze was dus snel gemaakt. Het betekende wel dat ik regelmatig in de avonden spoedjes moest rijden, maar dat hoorde erbij. Mijn zussen zijn dat later ook gaan doen. We zijn allemaal met koerieren begonnen.”

Kwieker dan ooit

Van Waveren Transport is kerngezond. Vijftig lentes jong, maar kwieker dan ooit. De vloot bestaat uit zeventig wagens. De kantoorbezetting is goed ingevuld en de chauffeurs zijn in goede conditie. “Daar besteden we veel aandacht aan”, vertelt Marga. “We zijn bezig met de ontwikkeling van een app. De eerste stap is het monitoren van het rijgedrag, om de CO2-uitstoot te reduceren en om schades en incidenten te voorkomen. Meerdere prestatie-indicatoren houden we bij. Daar komt een bepaalde score uit en zo kunnen de chauffeurs een extra bonus verdienen.”

“De volgende stap is dat we dat we meer aandacht aan de vitaliteit van de chauffeurs gaan besteden. Chauffeurs die er voor openstaan, kunnen een gezondheidscheck laten doen als nulmeting. Daarna kunnen ze via de app werken aan hun vitaliteit. Duurzame inzetbaarheid is zó belangrijk. Natuurlijk moeten onze wagens in topconditie zijn en de processen ook, maar goede en gezonde mensen zijn ons echte kapitaal.”

Bonus

Van Waveren probeert ook goed voor de planeet te zorgen, legt Marga uit. “Onze chauffeurs worden goed getraind om zo zuinig mogelijk te rijden, waardoor de CO2-emissie zo laag mogelijk is. Ook dat houden we bij met een app. Presteer je als chauffeur goed, dan kun je op een mooie bonus rekenen. Verder volgen we de duurzaamheidsontwikkelingen natuurlijk op de voet. Waar mogelijk maken we gebruik van hernieuwbare brandstoffen. Onze tankwagens rijden op HVO 100.”

Op de teamfoto op de Van Waveren-website zien we een behoorlijke groep medewerkers, duidelijk goedgemutst en in tropische outfits, poseren voor het landelijke kantoorpand. “Dat was voorafgaand aan de jaarlijkse barbecue”, duidt Marga. “Dat is altijd wel een hoogtepuntje. Zo leren onze mensen elkaar en elkaars partners ook eens op een andere manier kennen. Lekker wat eten en drinken, zomers muziekje erbij… Gezellig!”

Es Van Waveren voor de nieuwe DAF

Bij de Pinken

Marga’s zus Annemarie is verantwoordelijk voor de opleidingen, keuringen, afdeling schade en voor de administratie van de tankwagens. Esther levert waar zij kan haar bijdrage aan het bedrijf en helpt pa waar zij kan. Haar zoon Rowdy is werkzaam op de afdeling  tankcontainers. Neef Robbie werkt direct samen met Marga aan de kwaliteit en veiligheid en enkele achterneven zijn ook actief binnen Van Waveren. 

Dat geldt ook nog steeds voor grondlegger Es. Half april werd hij 76, maar hij is nog erg betrokken bij het bedrijf. “Pa heeft pas zijn ADR-certificaat verlengd”, meldt Marga trots. “Dus hij kan in elk geval tot zijn tachtigste vooruit. Hij vindt het fijn om nog iets te doen binnen het bedrijf en rijdt iedere dag wagens voor banden, onderhoud en keuringen heen en weer. Ben je niet meer bezig, dan word je snel oud. Nu blijft hij goed bij de pinken.”

Moeder Adri ontbreekt helaas. Ze overlijdt in 2010, nog maar 59 jaar jong. Marga: “Dat was een zware klap. Ma deed zó veel voor ons en het bedrijf. Ze hield alles netjes. Ze paste op onze kinderen, zodat wij konden werken. Omdat het leven van pa en ma in het teken stond van de zaak, gingen ze bijna nooit op vakantie. Net op het moment dat ze daarvoor eindelijk meer tijd kregen, werd ze ziek. Dat is heel oneerlijk, maar het leven gaat door.”

Vooroordelen

Van Waveren gaat ook door, in de zesde versnelling. Marga ook. Ze staat met gemak haar mannetje. “Het klopt dat de transportsector een mannenwereld is. ‘Hee jochie, ben je fijn met je vader mee?’, zei men weleens toen ik vroeger kort haar had en met pa op pad was. Om vooroordelen geen kans te geven, heb ik altijd hard gewerkt om mijn kennis op peil te houden.”

Begin mei leverde Truckland Schiphol een splinternieuwe DAF XG af bij de Amsterdamse familie. “De laatste jaren kopen we meer DAF’s. Dat is begonnen met een chauffeur die graag een DAF wilde. Zo hebben we gemerkt dat het geweldige wagens zijn. Binnenkort volgen er nog twee DAF’s voor tanktransport. In een neutrale witte kleur, zodat we ze voor alle opdrachtgevers kunnen gebruiken. Reken maar dat ik er snel na de levering een rondje mee rijd. Ook al ben ik alleen nog op kantoor actief; het rijden vind ik nog steeds prachtig. Zeker als we weer een nieuw voertuig hebben.”

Nieuwe DAF Van Waveren Transport

Way of life

De afgelopen halve eeuw overwon Van Waveren heel wat uitdagingen. Daar komen er ongetwijfeld nog veel bij. Marga kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, maar beaamt dat het hard werken is. “Het is een prachtig vak. Méér dan een vak zelfs: het is een way of life. Maar wel een manier van leven vol bloed, zweet en tranen. Zo is het in de transport. Het is eigenlijk gewoon topsport. Beter gezegd: toptransport.”

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven