Nieuwe volledig elektrische huisvuilwagen: Het resultaat van een goede samenwerking tussen Truckland, Geesinknorba en GINAF.

Met trots is recentelijk de eerste 100% elektrische GINAF E3123 in gebruik genomen. Het project kwam tot stand door de toenemende vraag naar een volledig elektrisch en praktisch inzetbaar inzamelvoertuig voor huisvuil in stedelijke gebieden. Het bracht drie branche-gerelateerde bedrijven ruim anderhalf jaar geleden bij elkaar. Truckland als veelzijdig bedrijfswagendealer met veel klanten in het reinigingssegment, Geesinknorba als innovatieve producent van inzamel-opbouwen en GINAF als engineer en bouwer van elektrisch aangedreven voertuigen. 

100% elektrische GINAF huisvuil wagen

Laden in 4 uur

Samen ontwikkelden zij een op de DAF LF FAG gebaseerd volledig elektrische 2,35 meter brede huisvuilwagen. Voorzien van een ESTEPE gestuurde voorloopas, een RDW goedgekeurde driepersoons cabine, een 14 kuubs GPM IV inzamelopbouw met splitbelading en een laadvermogen van meer dan 8 ton bij een GVW van 22,5 ton. Alles volledig elektrisch aangedreven via de in het chassis geïntegreerde accupaketten van 200kWh, met een actieradius van 180 kilometer en een snellaad-optie. Als standaard geldt een 44 kW lader. Met deze lader kan het voertuig in 4 uur opgeladen kan worden. Tijdens het remmen wordt de remenergie gebruikt om het accupakket op te laden. Dit kan een energie winst opleveren van 40%.


Electrificatie

GINAF ontdeed het chassis van de diesel-aandrijflijn met bijbehorende componenten en verving deze door een volledig elektrische aandrijflijn van 250 kW en een accupakket. Het accupakket verzorgt zowel de energie voor de aandrijflijn alsook de energie voor de inzamelopbouw. De vele jaren ontwikkeling door GINAF heeft geresulteerd in een zeer efficiënte aandrijflijn welke zorgt voor een zeer laag energieverbruik per kilometer. 

Electrificatie

GINAF ontdeed het chassis van de diesel-aandrijflijn met bijbehorende componenten en verving deze door een volledig elektrische aandrijflijn van 250 kW en een accupakket. Het accupakket verzorgt zowel de energie voor de aandrijflijn alsook de energie voor de inzamelopbouw. De vele jaren ontwikkeling door GINAF heeft geresulteerd in een zeer efficiënte aandrijflijn welke zorgt voor een zeer laag energieverbruik per kilometer. 

 

Li-On Power Pro

De Geesinknorba GPM IV opbouw meet 14 kuub, heeft een multifunctionele splitbelading en wordt in zijn geheel aangestuurd door de Li-On Power Pro  van Geesinknorba. De Li-On Power Pro is een bijzondere ontwikkeling van Geesinknorba die al meer dan 15 jaar voorop loopt in het elektrificeren van inzameling oplossingen. Hiermee wordt de minimale benodigde energie uit het accupakket gebruikt en extra zuinig met de energie omgesprongen zodat de werktijd van het complete voertuig aanzienlijk verlengd wordt. De Li-On Power Pro maakt het mogelijk om met elke elektrisch aangedreven chassis optimaal een vuilnis opbouw in te kunnen zetten.

 

Netto laadvermogen van 8 ton

Om tot een juiste aslastverdeling en een grote wendbaarheid te komen is de gestuurde voorloopas van ESTEPE gemonteerd. Daarmee bedraagt het laadvermogen 8 ton bij een GVW van 22,5 ton. Verder zijn bij het 2,35 meter brede voertuig, de batterijboxen en de opbouw vrijwel naadloos op elkaar aangesloten. Hierdoor is er aan de onderzijde meer bodemvrijheid beschikbaar. Het geluidstille karakter van de aandrijflijn, maakt een probleemloze inzet binnen stedelijke gebieden en de randen van de dag/nacht mogelijk. Een raam onder in de rechterzijdeur en het camerasysteem zorgt voor een optimaal zicht rond de auto. De cabine is voorzien van een extra stoel waardoor er ruimte is voor drie personen. Tevens is het voertuig voorzien van een versterkte zware voorbumper. Zowel de extra zitplaats als de voorbumper zijn door ESTEPE verzorgd en door het RDW goedgekeurd.

 

Meer dan 1 miljoen elektrische testkilometers

De betrokken partijen willen met dit op de praktijkgerichte voertuig een einde maken aan een al langer bestaand kip-ei verhaal. Veelal moest er over de aanschaf van een dergelijk model besloten worden, zonder dat er een werkend voertuig beschikbaar was. Daar komt nu een einde aan. De ontwikkelde elektrische aandrijftechniek van deze truck heeft er inmiddels meer dan een miljoen praktijkkilometers opzitten en wordt in dit inzamelvoertuig gecombineerd met tal van veelgebruikte, vertrouwde en servicevriendelijke standaard componenten.

   

Demo direct inzetbaar

Geïnteresseerden in de verkoopgebieden van Truckland kunnen via deze dealerorganisatie om een inzet van dit volledig elektrische demovoertuig vragen. In de andere delen van het land loopt dat contact via de Geesinknorba organisatie. Binnenkort zal deze elektrische huisvuilwagen ook in de verhuurvloot van Truckland worden opgenomen en inzetbaar zijn. Op basis van het hier toegepaste DAF LF/GINAF basisvoertuig zijn overigens nu ook andere 2- en 3-assige volledig elektrische uitvoeringen (waaronder reguliere bakwagens) beschikbaar. De speciaal voor voertuigen met alternatieve aandrijflijnen opgezette Truckland Zero organisatie geldt daarbij als adviseur en leverancier. Levertijden zijn daarbij over het algemeen goed te overzie. Dit komt mede doordat ieder van de betrokken fabrikanten direct met het eigen deel van bouw kan beginnen. Hierdoor komt het eindproduct sneller beschikbaar. 

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven