‘Lone wolf’ Truckland België bezig aan mooie opmars

Peter Verheyen - Accountmanager Truckland België

Met zestien vestigingen in Nederland mag je Nederland gerust een Truckland-land noemen. In België zijn we nog iets minder bekend bij het grote publiek, maar Eddy Wally en Clouseau hadden ook even tijd nodig om door te breken. Duidelijk is dat onze vestiging in Beerse, iets ten westen van Turnhout, stevig groeit. Accountmanager Peter Verheyen wil daar graag zijn steentje aan bijdragen.

Peter (48) is nog behoorlijk vers binnen Truckland, maar niet nieuw binnen de automotive-branche. “Ik heb zeventien jaar in de fabriek van Opel Antwerpen gewerkt, tot aan de collectieve sluiting. Daarna werkte ik dertien jaar in de sales. Ik was vorig jaar toe aan iets nieuws, kwam ik in contact met Truckland en zo is het balleke beginnen te rollen. Als accountmanager bij Truckland komen mijn ervaringen in de automotive en sales samen. Deze functie past me perfect”, vertelt Peter enthousiast.”


Kwaliteit leveren en klanten verwennen

In Nederland is er een behoorlijk Truckland-netwerk met zestien vestigingen. Heel anders dan in het land van onze zuiderburen, waar Truckland in Beerse een soort ‘lone wolf’ is. “We zijn als het ware een beetje omsingeld door een grote keten, Truck Trading België (TTA), opgericht door de zoon van DAF-oprichter Wim van Doorne. Niet vreemd dus dat TTA gespecialiseerd is in DAF. Het is een gevestigde naam in België. Niettemin liggen er hier kansen voor ons. Uiteindelijk beslist de klant met wie hij of zij in zee gaat. Wij kunnen alleen maar zo goed mogelijk ons werk doen; kwaliteit leveren en onze klanten verwennen. Als we dat blijven doen, werken we vanzelf aan onze goede reputatie.”

Dat probeert de vriendelijke Vlaming vooral door de sterke punten van Truckland te accentueren én te benutten. Door te laten horen waar Truckland voor staat en het filiaal in België te promoten. “We hebben een super werkplaats die een zeer mooie omzet draait. En in 2024 wordt die werkplaats nóg ruimer en moderner. Er komen extra poorten, zodat we meer voertuigen tegelijk kunnen onderhouden en repareren. Een ander voordeel is ook dat de nieuwe trucks een aparte poort krijgen, zodat werkzaamheden onafhankelijk van onderhoud en herstel van oudere trucks kunnen worden ingepland. Dat is uiteraard beter voor de doorlooptijd.”

“Truckland investeert serieus in onze vestiging”, vervolgt Peter. De uitstraling krijgt een enorme boost. Dat vind ik natuurlijk mooi. Het doel is om de lokale klanten terug naar onze werkplaats te krijgen. Door onder meer een locatiewisseling heeft dit wat stilgestaan, de afgelopen jaren. Maar door de lokale potentiële klanten te bezoeken en te vertellen waar we voor staan, zullen het aantal offerteaanvragen en uiteindelijk de verkoopcijfers naar mijn gevoel wel stijgen.”

Nog niet zo ver als Nederland

In Nederland is de transitie naar zero-emissievervoer momenteel een ‘hot topic’. Volgens Peter loopt het in België zo’n vaart nog niet. “We zijn hier nog lang niet zo ver als in Nederland. Het is hier nog niet zo concreet, bijvoorbeeld met de invoer van zero-emmissiezones. Er zit veel minder druk vanuit de overheid achter. De wetgeving is nog niet rond. Daardoor zijn bedrijven er nog niet zo me bezig. Ze zien de noodzaak niet zo van investeren in een e-truck. Uiteindelijk moet België natuurlijk wel volgen. In januari is er een groot congres dat gaat over de laadinfrastructuur van België, die de Belgische overheid zeer snel wil opschalen. Dus het komt er wel aan.”

Toffe groep

Voorlopig is de ambitieuze Peter nog druk bezig met het leren kennen van zijn – nog redelijk nieuwe – werkgever en de markt waarin Truckland acteert. Aan hulplijnen heeft hij gelukkig geen gebrek. “Ik moet zeggen dat mijn Nederlandse collega’s me uitstekend begeleiden. Er zit in Nederland veel kennis van de techniek en markt. De wetgeving in België kan je niet vergelijken met die in Nederland, maar daarvoor kan ik terecht bij de Belgische collega’s. De Nederlandse en Belgische collega’s zijn gul met het delen van hun expertise, wat ik enorm apprecieer. We hebben een toffe groep en ik zit hier uitstekend op mijn plek. Ik heb er zin in om Truckland ook in België nadrukkelijk op de kaart te zetten.”

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven