De Groot & Schagen blij met Tsjechische krachtpatser

Op straat gezet worden is nooit leuk, tenzij je een medewerker van De Groot & Schagen Aannemingsbedrijf in Sliedrecht bent. Hier houden ze zich bezig met bestrating, sanering, sloopwerkzaamheden, graafwerk en tal van andere grondwerkzaamheden. Werk onder en aan de grond, maar tegelijkertijd van hoog niveau. Ook de meest recente aanwinst, een TATRA Phoenix 8x8, presteert op alle terreinen uitstekend!

De Groot & Schagen is een familiebedrijf, anno 1960. Momenteel is de Zuid-Hollandse onderneming in handen van drie eigenaren met weinig verrassende achternamen: De Groot en Schagen. Eén van hen is Leo Schagen (38). “Mijn opa legde samen met de heer De Groot het fundament van ons bedrijf. Samen met mijn vader vertegenwoordig ik de Schagen-kant. Het is best bijzonder om samen met je vader een bedrijf te besturen. Hij zegt dat hij weleens aan stoppen denkt, maar veel verder dan erover nadenken gaat het volgens mij nog niet. Daarvoor is hij nog veel te fanatiek.”

Zijkant Tatra

Vliegende uitvoerder

Terwijl Leo het bedrijf bestuurt, bestuurt chauffeur Corné iets anders: een krachtpatser op wielen. Dagelijks rijdt hij alle werken af en dat zijn er nogal wat. “Zo voorziet hij onze mensen van materiaal en materieel”, vertelt Leo. “Iedere dag doorkruist hij de hele Randstad met flink wat vracht in de laadruimte. Dat vraagt best wel wat van zijn voertuig.”

De afgelopen twaalf jaar reed Corné zijn dagelijkse rondes met een GINAF 4343 LS, een zogeheten knijperauto met - exclusief stuurwiel - acht wielen. Leo: “Ik kocht die destijds bij Truckland. Gerrit van der Garde gaf me toen ook al goed advies. De GINAF was een prima wagen. Er waren wel eens storingen, maar die loste Truckland altijd naar tevredenheid op.” De GINAF bereikte dit jaar zijn pensioengerechtigde kilometerstand.

Gelukkig voor Leo geniet Gerrit voorlopig nog niet van zijn pensioen. Momenteel is hij accountmanager bij TATRA Nederland, waar Truckland onderdeel van is. “Ik besprak mijnmwensen ten aanzien van een nieuw voertuig opnieuw met Gerrit”, vertelt Leo. “Ik zocht een makkelijk te manoeuvreren wagen met een groot laadvermogen. Gerrit adviseerde een TATRA 8x8 en dat is ‘m uiteindelijk ook geworden. TATRA is een Tsjechisch merk en is in Nederland nog vrij onbekend,
maar onze eerste indruk is erg positief!”

Knoppen bediening lader Tatra

Kleine draaicirkel

Leo’s nieuwe aanwinst, een TATRA PR 4446 met daarachter een tweezijdige kipper, is erg wendbaar en heeft een kleine draaicirkel. “Dat was een van mijn voornaamste eisen aan de nieuwe wagen. We rijden veel in drukke steden en op bouwplaatsen waar niet altijd veel ruimte is. De nieuwe TATRA iseen 8x8 van 46 ton en drie gestuurde assen, wat leidt tot goede prestaties op alle terreinen.”

Vooraanzicht Tatra

De TATRA is pas sinds oktober in dienst, maar nú al niet meer weg te denken. “Het is de spil van ons bedrijf en we hebben deze alleskunner keihard nodig om onze collega’s aan het werk te houden. De wagen is onvervangbaar. Staat de truck met technische problemen stil, dan heb ik direct een probleem. Truckland begrijpt dat goed en heeft me in het verleden nog nooit laten staan. Ik vind het ook fijn dat Truckland tot 23.00 uur werkt. Toen ik eerder eind van de middag de GINAF bracht voor onderhoud, kon ik deze de volgende ochtend alweer ophalen. Dat scheelt heel wat puzzelen.”

Wat betreft het vervoer is Leo voorlopig uitgepuzzeld. De ijzersterke TATRA is het stukje dat nog ontbrak. Daar kunnen de mensen van De Groot & Schagen de komende tijd op - en mee - bouwen.

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven