DAF Trucks lopen als een geel-blauwe draad door historie Hagoort Transport en Machinistenverhuur
Na de nodige jaren in dienst bij een baas op de shovel, kraan en puinbreker in de recycling, maakte Leen Hagoort uit Ridderkerk in 1997 de overstap naar het zelfstandig ondernemerschap. Met zoals hij het zelf zegt: een schep in zijn handen. Hagoort: “Ik ben mijzelf gaan verhuren als grondwerker, putjesschepper, kolkenzetter en meer. Later kwamen mijn zwager en het eerste personeelslid erbij en vanaf toen zijn wij gespecialiseerd personeel en grondverzetmaterieel gaan verhuren. Iets dat we nu nog steeds doen met B-VCA geschoolde allround kraan- en shovelmachinisten, bouwopruimers, stratenmakers, grondwerkers, riolisten, hoveniers en handslopers. Tevens verhuren we allemaal verschillende eigen containerbakken.”
4-assige DAF 95
“Nadat mijn vrouw Cora haar ondernemerspapieren had gehaald, zijn we ook iets met vrachtwagens gaan doen. De eerste was in 2001 een gebruikte Volvo met haakarm en aanhanger. Daarmee kreeg ik ook de smaak te pakken en ben net als mijn broer een groot rijbewijs gaan halen. Tot dan reed ik alleen op eigen terrein met een oude DAF 3300 containerbak in de rondte en werkte er met de shovel. Remco, die hier nu nog steeds werkt als monteur in de loods, reed toen op de Volvo. Met een groot rijbewijs op zak kocht ik rond 2004 bij een handelaar een gebruikte 4-assige DAF 95 met ruim 4 ton op de teller, een kraan, haakarm en een henger erachter. Daarmee ging ik dag en nacht aan de slag en verdiende echt geld. Ik pakte alles aan, reed naar bouwplaatsen, zamelde glasbakken in, kneep bouwputten en 10 kuubs containers leeg, reed van en naar vuilstortplaatsen, recyclingbedrijven en meer.”
Truckland Rotterdam
Hagoort vervolgt: “In 2007 gingen we bij Truckland in Rotterdam de eerste twee nieuwe wagens kopen. Dat werden ook DAF’s, omdat ik daar destijds met die 3300 lekker mee had gereden en gewerkt. De goede ervaringen met de 95 telde ook mee. We kochten een 4-asser DAF XF FAK met Palfinger kraan en haakarm plus een 3-asser met alleen een haakarm. Mooie wagens in de kleur geel, net als de eerste Volvo. Het idee was dat ik op die nieuwe 4-asser zou gaan rijden, maar dat heeft twee weken geduurd. Mijn aanwezigheid op de planning was toen meer nodig, dus ook op die DAF hebben we een chauffeur gezet. Leuk om te melden is dat we die DAF XF FAK nog steeds hebben!”
Haakarm wagens
Sindsdien groeide het bedrijf gestaag en dat verklaart dat Hagoort over een wagenpark van 25 eenheden beschikt. Inmiddels wel op de nieuwe en meer centrale locatie aan de Nikkelstraat in Ridderkerk. Het grootste deel van het wagenpark is DAF. “De meeste zijn in setjes van twee of drie nieuw gekocht, maar soms kiezen we ook voor een goed passend gebruikt model. Naast uitvoeringen met autolaadkraan en haakarm, hebben we ook voertuigen met alleen een haakarm en een 6x2 DAF CF portaalwagen. Verder zijn er zes trekkers met multifunctionele Walking Floor opleggers voorzien heavy duty vloeren plus kieptrailers die speciaal op ons werk zijn afgestemd. Het leuke is dat onze zoon nu ook op een van de haakarm wagens rijdt.”
Beste opties in overleg met chauffeurs
“Bij de aanschaf van nieuwe wagens overleggen we zeker met de chauffeur. Samen kijken we wat er op de markt is en maken een lijstje waar het aan moet voldoen. We kiezen wel altijd voor de dikste motor, een automaat en de nodige op de chauffeur gerichte extra’s van de fabriek (zoals: lederen bekleding en koelkast). Achteraf wordt daar samen met de truckdealer en Voskamp Truckopbouw nog het nodige aan toegevoegd. Ik vind dat ook best wel leuk, als ze maar wel herkenbaar blijven als onze vrachtwagens. Het trekt ook goede chauffeurs aan die zuinig zijn op hun materieel. De jongens zijn vaak de hele week van huis en komen dan in het weekend hier langs om te poetsen en voor wat klein onderhoud. Ze hebben hier ook allemaal een eigen wagen. Ons werkgebied ligt grotendeels in Nederland en een beetje in België en Duitsland.”
Onderhoudscontract bij Truckland
“De nieuwste 8x2 DAF XF 530 FAK SSC met 30 tons haakarmsysteem heeft een tripple-as achter en ook weer alle toeters en bellen met een bijpassende aanhanger. Alle wagens zijn Euro 6 en dus overal prima inzetbaar. Ook wanneer een gemeente vraagt om met een perscontainer de ondergrondse systemen in de stad te legen is dat voor ons geen probleem. Normaal onderhouden wij het materieel zoveel mogelijk zelf, maar bij deze nieuwste zijn we voornemens om te kiezen voor een reparatie- onderhoudscontract via Truckland in Rotterdam. “