Het Amsterdammertje van Truckland, Kisjes en Vlarotech: een combinatie van hoog niveau

Amsterdammertjes, het zijn dé straatbeeldbepalers met drie kruizen. Het ‘Amsterdammertje’ van Truckland bevat eveneens drie vinkjes. De gecustomizede DAF Truck is ontstaan na een uitgekiend samenspel tussen kraanproducent Vlarotech, truckleverancier Truckland en klant Kisjes. Bij uitstek geschikt voor uitdagende hijsklussen in Mokum. En met één heel bijzondere component: een volledig elektrische kraan.

Truckland levert veel standaarduitvoeringen van DAF Trucks, maar klanten melden zich ook vaak bij het bedrijf met wensen op maat. Zo ook Kisjes Transport & Verhuur uit Apeldoorn. Het transportbedrijf zit zelf ook niet bepaald stil. Zo nam Kisjes in 2020 Vels Transport uit Oostzaan over. “De opbouw van evenementen en beurzen is een van onze belangrijke activiteiten. Door corona viel dat helemaal weg, vandaar dat we ons ook met Vels meer op open vervoer en kraantransport zijn gaan richten. Dat leidde de overname in”, duidt Gerbrand Oterdoom, directeur van Kisjes.

DAF CF Vels Oostzaan
DAF CF Kisjes
Elektrische kraan Vlarotech DAF CF Kisjes en Vels
DAF CF met kraan voor Vels

Krappe straten

Vels, de kersverse dochter van Kisjes, vinden we in Oostzaan iets boven Amsterdam. “De chauffeurs moeten nogal eens in de krappe straten van de grachtengordel zijn om hun goederen af te leveren. Dat zijn dikwijls flinke en loeizware pakketten die je niet even met twee man uit de laadruimte tilt. Bij de selectie van een nieuwe truck hielden we daar rekening mee”, vertelt Gerbrand. Hij hield ook rekening met het feit dat Amsterdam erg gastvrij is, tenzij je met een voertuig langer dan tien meter en zwaarder dan dertig ton de stad in wilt. Met het oog op alle toekomstige milieueisen zou een elektrische kraan ook wel prettig zijn. Dan hoeft de motor tijdens het hijsen niet te blijven draaien.

Zie hier het wensenlijstje waarmee Gerbrand naar Truckland stapte. Het leveren van een DAF Truck conform die specificaties, is voor Truckland geen reden tot slapeloze nachten. Voor de elektrische kraan is wél specifieke kennis nodig: de expertise van Vlarotech.

DAF CF elektrische kraan

Volledig elektrische kraan

Op die vraag had eigenaar Jan Vlaar – die van 2003 tot 2007 als aftersalesmanager bij Truckland Tilburg werkte - een passend antwoord. “De kraan die wij hebben geleverd, is volledig elektrisch. Gebrek aan vermogen is vaak het pijnpunt als je elektrische machines vergelijkt met machines die op fossiele brandstoffen draaien, maar dat is hier niet het geval. Deze kraan kan alles wat een kraan op diesel ook kan. We hebben ‘m speciaal ontwikkeld om extra zuinig met energie om te gaan. Daarnaast is deze volledig afgestemd op de meest voorkomende werkzaamheden van Kisjes. Hieronder valt zelfs het hijsen van  containers en zware staalconstructies, soms zelfs over grachtenpanden heen.”

 

De Vlarotech-krachtpatser kan een hele werkdag mee en heeft een maximale hijscapaciteit van tien ton op de basiskraan of 3250 kilo op de jib. Met jib kan de kraan horizontaal naar een lengte van dertig meter uitschuiven. Mocht het einde van de accu in zicht komen, dan is deze na drie uur aan de snellader weer vol. Is er geen snellader in de buurt, dan volstaat een uurtje of acht nachtrust aan de normale lader.

DAF CF Vels en Kisjes

In de zevende hemel

Kisjes gebruikt de DAF CF sinds half maart. Even Apeldoorn bellen leerde ons dat de vaste berijder in de zevende hemel is met zijn combinatie die bijna net zo hoog reikt. Gerbrand: “Het is de perfecte Amsterdam-truck: lekker wendbaar. De kraan is erg stil, wat het communiceren op de losplaats een stuk makkelijker maakt. De chauffeur is er supertevreden over. Ik ben dat ook, over de samenwerking. Het is goed te merken dat Vlarotech en Truckland al veel met elkaar hebben samengewerkt. Daardoor kwamen wij als klant in een warm bad terecht.”

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven