Daan van Gils creëerde zijn eigen droombaan en kocht de dikste DAF

‘Jij ziet er veel te netjes uit voor een chauffeur’. Dat hoorde Daan van Gils regelmatig van de opdrachtgevers waar hij destijds in loondienst als charter voor reed. Dus ging Daan als planner aan de slag. Twintig jaar later startte hij zijn eigen transportbedrijf: een combinatie van rijden én plannen. Mét succes. Vanuit een bijzonder, rijdend kantoor wijst Daan zijn bloeiende onderneming de weg naar succes.

DAF XG+ voor Daan van Gils

Studeren was niet de favoriete bezigheid van Daan van Gils. Wel haalde hij zijn groot rijbewijs. Met dat papiertje in zijn portemonnee startte hij in 1991 bij Koolmees Transport. “Het bedrijf van de vader van een vriend van me. Ik reed charterritten op een Scania V8. Transport was geen onlogische keus voor me. Mijn vrienden en schoonfamilie zaten allemaal in het transport. Daardoor was mijn interesse al snel gewekt.”


DAF XG+ Van Gils

Richtingsgevoel

Na acht jaar vond Daan - officieel Daniël maar één lettergreep is handiger in de snelle transportwereld - het tijd om over te stappen. “Ondanks dat ik alleen maar Benelux had gereden, werd ik toch gelijk als planner op de buitenland afdeling geplaatst, wat ik best wel spannend vond. Ik kon net Parijs op de kaart aanwijzen, maar ik leerde snel en merkte dat ik het in de vingers had.”
In het begin was het niettemin best lastig, vertelt Daan. “Weet je, chauffeurs zijn best eigenwijs. Nu moest ik als jonge vent ervaren mensen vertellen waar ze naartoe moesten en hoe ze moesten rijden. Daar zag ik best tegenop. Achteraf viel het erg mee. Met de jongens met wie ik de grootste problemen verwachtte, kon ik heerlijk samenwerken. Maar de jongens met wie ik géén problemen verwachtte, waren wat moeilijker. Ik heb hoe dan ook veel geleerd in die tijd. Over mensen, maar ook over het werk op kantoor bij een transportonderneming.” Die kennis zou hem later nog goed van pas komen. 

Zijn volgende werkgever Simon van der Mark, een internationaal opererend transportbedrijf in Daans woonplaats Oud-Beijerland, maakte nóg beter gebruik van Daans inzicht, ambities een vaardigheden. “Ik kwam daar als planner op het buitenland en daarna werd ik warehousemanager en daarna operational manager. Parallel daaraan begon ik ook voor mezelf: ik ging gasmetingen in zeecontainers doen, om te bepalen of de lucht veilig was. Waarom? Ik zag dat mijn leidinggevende externe partijen liet invliegen om die metingen te doen. Klusjes van vijftien minuten, gevolgd door een stevige factuur. Dat kan ik zelf ook, dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk werden wij daar beiden beter van.”

Te veel hooi

Daan kreeg steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Hij had een fijne baas, een goede baan en een dito salaris, maar rond 2019 merkte hij dat ook dat succes een keerzijde had. “Ik kreeg en nam te veel hooi op mijn vork. Het werd te druk, ik ervaarde stress en ik zat niet meer lekker in mijn vel. Daar kreeg mijn omgeving ook last van en dat wilde ik niet. Na lang wikken en wegen gooide ik het roer om en zegde ik mijn baan op. Mijn werkgever vroeg wat ik ging doen. Daar had ik echt werkelijk geen idee van, maar ik moest hoe dan ook weg dat wist ik voor mijzelf wel.”
Hij vertelt verder: “Uiteindelijk koos ik ervoor om voor mezelf te starten. Ik kende de transportwereld en had ook de benodigde diploma’s op zak om te kunnen beginnen. Mijn leidinggevende gunde mij die stap en was zo goed om mij een nieuwe DAF 95 XF te verhuren. Zo kon ik zonder grote investering en groot risico beginnen. Zou mijn ondernemingsavontuur op niks uitlopen? Dan kon ik de huur gewoon opzeggen.”

Van deze escapemogelijkheid hoefde Daan gelukkig geen gebruik te maken. “Het ging fantastisch. Dankzij mijn netwerk had ik al meteen een grote eerste klant waarvoor ik kon rijden. Ik had een vliegende start! Het liep zó goed, dat ik na drie jaar de sleutels van de gehuurde DAF inleverde en zelf voor een truck ging shoppen. Op een beurs ontmoette ik Hans Wijnmaalen van Truckland. We raakten aan de praat en het klikte. Hij wist me zelfs te overtuigen voor een DAF XG+ te gaan. Ik vond mezelf meer een Scania-rijder, maar zijn verhaal en de specificaties van DAF overtuigden me.”

Dikste versie

Omdat Daan zijn hart had gevolgd en de start van Van Gils Logistiek - gespecialiseerd in zeecontainervervoer - zijn stoutste verwachtingen had overtroffen, beloonde hij zichzelf. “Op de optielijst heb ik álles aangevinkt. Ik wilde gewoon de dikste versie van de DAF hebben. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. Maar ook omdat ik veel werk uitbesteed. Ik heb de auto nu een jaar en er staat nog maar zestigduizend kilometer op de teller. Ik besteed vooral veel werk uit aan andere eigen rijders. Als het nodig is, parkeer ik de wagen, trek ik het bureaublad uit en gebruik ik de cabine als mobiel kantoor om documenten in orde te maken, opdrachten te versturen en andere administratieve taken te doen. Dus dan is een luxe uitvoering wel zo prettig.”Na verschillende avonturen in loondienst creëerde Daan zijn eigen droombaan: het ondernemerschap. Een unieke combinatie van het besturen van een florerende onderneming en het besturen van een bijzondere DAF. “Ik geniet er elke dag van”, besluit hij. “Ik kan mijn brood verdienen met mijn eigen bedrijf. En ik heb iets teruggevonden wat ik een tijd kwijt was: mijn passie voor het transportwerk. Dat is voor mij onbetaalbaar.

Daan van Gils voor zijn nieuwe DAF XG plus

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

Naar boven