r is een grote toename van elektrische bestelbussen in Nederland. Dit komt door het rendement op de lange termijn, subsidieregelingen, hogere actieradius en het toenemende aanbod. Een voordeel is dat elektrisch vervoer ook probleemloos de Zero-emissie zones kan betreden binnen in de steden. Een reden waarom steeds meer bedrijven kiezen voor een elektrische bestelbus. Kortom, alle mogelijkheden van een gewone bestelbestelbus, maar dan volledig emissievrij. Slimme duurzaamheid is de sleutel tot uw succes. Truckland gaat graag in gesprek met u voor advies bij uw keuze.
Bent u op zoek naar een goede elektrische bestelbus? Truckland biedt onder andere de rijk uitgevoerde Maxus en de 100% elektrische Fiat Ducato.
Subsidie
Vanaf 15 maart 2021 kunnen ondernemers 10% van de netto catalogusprijs van een elektrische bestelbus gesubsidieerd krijgen. Er is tot 2025 een totaal van 185 miljoen euro beschikbaar gesteld, waarvan 22 miljoen euro in 2021. Er zit een maximum aan van € 5.000,- per voertuig. De regeling geldt voor de bestelbussen van categorieën N1 en N2. Deze regeling zorgt ervoor dat het voor ondernemers makkelijker gemaakt wordt om over te stappen van een verbrandingsmotor naar een zero-emissie bestelbus.
De SEBA bedraagt per elektrische bestelauto maximaal 10 procent van de netto catalogusprijs met een maximum van € 5.000,-. De subsidie geldt voor de voertuigklasse N1 en N2. Dit houdt in dat de iets zwaardere bestelbussen tot 4,2 ton GVW ook gebruik kunnen maken van de regeling.
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze regeling zijn:
- Catalogusprijs van de emissievrije bestelbus mag niet onder de € 20.000,- liggen;
- De actieradius moet minimaal 100 km zijn;
- De ondernemer die de subsidie krijgt moet het voertuig minimaal 3 jaar op zijn naam stellen;
- Er is een maximum voor de subsidieaanvraag van 400 voertuigen per bedrijf/eigenaar;
- Andere overheidssubsidies worden in mindering gebracht op het subsidiebedrag
(Milieu-investeringsaftrek (MIA) is de uitzondering hierop)